به نظر شما مگاپی ل یک دوربین فاکتور جامعی برای ید یک دوربین عکاسی سطح بالاست یا المان های تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارند ؟
آیا برایتان پیش آمده که کیفیت ع یک دوربین عکاسی با مگاپی ل پایین تر رضایتبخش تر از تصویر نهایی از یک دوربین با مگاپی ل بالاتر باشد ؟ آتلیه نوزاد
این سوالات به ظاهر ساده اثبات می کند بجز عدد مگاپی ل معروف دوربین ها ، فاکتور های بی نام نشان اما موثر دیگری وجود دارند که نقش کلیدی بر کیفیت ع ها ایفا می کنند .عکاسی بارداری

اگر در فکر ید یک دوربین حرفه ای همه فن حریف باشید ، پیشنهاد می کنیم یکی از دغدغه هایتان سایز سنسور دوربینتان باشد و گول دستاویز های تبلیغاتی اعداد مگاپی ل های نجومی را نخورید ! مدل ها و انواع و اقسام دوربین ها چنان گسترده شده که در ابتدای ورود به این دنیای بی در و پیکر ، کمی گیج می شوید . جای نگرانی نیست ؛ هر آنچه که در مورد “سایز سنسور” لازم است ، در این مقاله به ساده ترین زبان می آموزید . حتما میدانید که سایز سنسور از مهمترین و کلیدی ترین فاکتور های تعبیه شده در یک دوربین است که اغلب مرجع یک قیاس جانانه بین مدل های مختلف دوربین های عکاسی قرار میگرد .
اگر ذهنیت درستی از اهمیت سنسور ها در دوربین ها ندارید ، بهتر است بدانید قلب هر دوربین دیجیتال سنسور تصویر آن است. وظیفه سنسور تصویر، رساندن نور به سیگنال های الکترونیکی است . به کمک این سنسور است که دوربین تصویر را به صورت دیجیتالی ذخیره می نماید. البته به جز دوربین های عکاسی دیجیتال، ردپای این قطعه در دیگر ابزارهای تصویربرداری نیز دیده می شود . الگوهای نوری بازتاب شده یا ساطع شده از برخی اشیا بر روی سطح سنسور تأثیر می گذارد و سبب ثبت تصاویر می گردد.
عکاسان قدیمی اطلاعات چندانی در این باره نداشتند اما نکته جالب اینجاست که ابعاد سنسور، کماکان نکته ی بسیار موثری در کیفیت عکاسی و ید دوربین محسوب می شود.
از آنجا که این قطعه ، یک قطعه کلیدی در یک دوربین است ، گران قیمت ترین بخش یک دوربین به حساب می آید و طبیعتا هرچه این سنسور بزرگ تر باشد قیمت دوربین نیز گران تر خواهد بود. در همین راستا دوربین های 2?3/1 اینچی عموما گران قیمت نیستند و در مقابل نمیتوانید دوربین های کامپکت فول فریم، ولی ارزان قیمت پیدا کنید.
خوشبختانه امروزه دوربین های کامپکت نیز مجهز به سنسور های بزرگی هستند و قابلیت تعویض لنز نیز دارا می باشند .
شاید در ظاهر خبر خوبی باشد ولی در واقع این مسئله اوضاع را خیلی پیچیده تر از گذشته کرده است. امروزه، شاهد خودنمایی دوربین هایی هستیم که با سنسورهای کوچک ع هایی حیرت انگیزی ثبت می کنند. با آنکه دوربین های مجهز به سنسور بزرگ تصاویر خیره کننده ای ثبت می کنند اما در مقابل دوربین هایی با سنسور های کوچک ، بسیار سنگین وزن بوده و رقابت تند و تیزی در این زمینه با یکدیگر دارند .
سایز سنسور و فاصله ی کانونی
اگر قرار است یک دوربین کامپکت ب ید، لنز روی خود دوربین سوار است که به آن لنز یکپارچه میگوییم . در این نوع دوربین نیازی نیست خیلی نگران سایز سنسور و نوع لنز باشید.
اما موضوع نوع لنز و سایز سنسور زمانی حائز اهمیت می باشد که دوربینی با قابلیت تعویض لنز یداری کنید .اینجاست که مسئله ی نوع لنز و سایز سنسور بسیار مهم می شود. چون در این گروه دوربین ها، هر لنز دارای یک قالب دایره ای است که به واسطه آن سنسور را پوشش می دهد (منظور قطر دایره ای نوری است که در لنز موجود است ) که این مسئله مستقیماً بر ابعاد سنسور تأثیر می گذارد. البته در این میان یک استثنا هم وجود دارد که در آینده آن را تشریح می کنیم
فرقی نمی کند دوربین کامپکت باشد یا دیجیتالی (دارای قابلیت تعویض لنز) ، بهر حال عدد حک شده روی لنز نرخ حقیقی فاصله ی کانونی است. این عدد در صورتی درست است که سنسور از نوع 35 میلی متری یا همان فول فریم باشند.
عموما لنزها برای کار با سنسورهای مختلف طراحی می شوند و فاصله ی کانونی مؤثر آن ها بر روی سنسورهای مختلف متمایز است. بدین سان سازندگان نرخی به نام فاکتور برش یا crop factor را ارائه کرده اند تا درک مفاهیم مربوط به ابعاد سنسور ساده تر شود .
به عنوان مثال دوربینی کوچکتر از فول فریم ممکن است از لنزی استفاده کند که فاصله ی کانونی آن 55 میلی متری دارد . اما عملا فاصله کانونی حقیقی از 82-27 میلی متر کمتر می باشد. به این دلیل که سایز سنسور به اندازه ی کافی بزرگ نیست که بتواند از کل وسعت تصویر لنز استفاده کند. با برش بخشی از تصویر که توسط سنسور انجام می شود ، به نظر می رسد که فاصله ی کانونی افزایش یافته و گستره ی دید بسته تر شده است. برای این که تشخیص دهید هر لنز بر روی هر سنسوری روی چه فواصل کانونی پوشش ایجاد می کند باید به حاصل ضرب فاکتور برش در فاصله ی کانونی واقعی لنز مراجعه کنید.
زیر و بم سایز سنسور ها
برای اطلاع دقیق تر از سایز سنسور ها ، این بخش را به دقت مطالعه کنید اما قبل از آن این نکته را به خاطر بسپارید که همه سنسور های یک دسته باهم برابر نیستند.
1-سنسور 2?3/1 اینچی
ابعاد سنسور: 6?3 در 4?7 میلی متر
این سنسور ، کوچک ترین سنسوری است که امروزه در دوربین ها دیده می شود . این سنسور ها در بدنه ی کوچک دوربین های کامپکت قابل جایگذاری است . اغل دوربین هایی که از این سنسور استفاده می کنند رزولوشن 16 تا 20 مگا پی لی دارند .
البته از این سنسور در مدل های مختلف دوربین ها استفاده می شود اما از آنجایی که سازندگان روزبه روز به سمت طراحی سنسورهای بزرگ سایز متمایل می شوند ، کاربرد این سنسور نیز رو به کاهش است . تا جایی که امروزه در دوربین های جدید، ردپای این سنسور دیده نمی شود .
کارکرد این سنسورها ، در ساخت دوربین های کامپکت بسیار جمع وجوری دیده می شود که از لنز های زوم نیز بهره می برند . از آنجا که زوم با این سنسور ها بسیار ساده است.
مثل دوربین های کامپکت superzoom. برای طراحی و پیاده سازی این گروه از دوربین ها سنسور 2?3/1 اینچی بهترین گزینه است چرا که در صورت استفاده از سنسور های با سایز بزرگ، وزن دوربین سنگین تر، و اندازه آن حجیم تر و البته قیمت آن گران تر می شود.
اگر شرایط نوری مناسب باشد ، با استفاده از این سنسور، می توان ع های منحصر بفرد و باکیفیتی ثبت کرد. اما در شرایط نوری نامناسب هیچ امیدی به ثبت ع های راضی کننده نیست .
از معروف ترین دوربین هایی که از این نوع سنسور استفاده می کنند نی p900، کانن sx60، نی b700 و کانن sx720 را مثال زد .
2-سنسور 1?7/1 اینچی
سایز سنسور: 7?6 در 5?7 میلی متر
این سنسور کمی از سنسور پاراگراف قبل ( 2?3/1 اینچی) بزرگ تر است. این سنسور ها عملکرد های فو و شا نمودن تصویر را به سادگی پیاده می کنند چرا که به راحتی می تواند بک گراند را تار نمایند . این سنسور ها در نمایش جزئیات سایه و روشن عملکرد بهتری را ارائه داده اند . در شرایط نوری نامساعد هم کم و بیش خوب ع
طی کوتاه مدت این سنسور ها بسیار محبوب و پرفروش شدند اما از زمانی که سنسور های 1 اینچی راه را به بازار باز د ، از اهمیتشان کم شد. از سنسور های 1?7/1 اینچی هم در دوربین های مدل کامپکت pentax در سری q استفاده می شود.
در این دوربین ها فاکتور برش 4?5 برابر است.
3-سنسور 1 اینچی
سایز سنسور: 13?2 در 8?8 میلی متر
این نوع سنسورها محبوب تریت لنز های در حال حاضر هستند . کاربرد این سنسورها بیشتر در دوربین های کامپکت پیشرفته دیده می شود و عموما با لنزهایی سازگارند که فاصله ی کانونی بین 70-24 میلی متر یا 100-24 میلی متر دارند .حضور این سنسور در دوربین های زوم مثل پاناسونیک fz2000 و سونی rx10 iii دیده میشود.
حضور سنسور های یک اینچی در دوربین های سری 1 نی (سری دوربین های کامپکت نی ) و موبایل panasonic cm1 مشاهده می شود .
کیفیت ع های این سنسور ها عالیست خصوصا اگر از دیافراگم باز بهره مند باشند . شاید فکر کنید کیفیت تصویر تمام و کمال وابسته به سایز سنسور است اما بخش افاکتور کراپ هم برای سنسورهای یک اینچی نرخ قابل قبولی دارد و 2?7 برابر است، اما چون این نوع سنسورها اغلب در دوربین های کامپکت استفاده می شوند نیاز چندانی به کراپ نخواهید داشت.
دوربین هایی که از این سایز سنسور استفاده می کنند دوربین های شناخته شده ی سونی مانند rx100 iv، rx100 v و دوربین های برند کانن سری g همچون g7 x mark ii، g9 x و g5 x می باشند
4-سنسور micro four thirds
سایز سنسور: 17?3 در 13 میلی متر
این سنسور در سیستم دوربین های کامپکت و olympusدیده می شود . این سنسورها تفاوت قابل توجهی با سنسور 1 اینچی دارند و تا حد زیادی بزرگ تر می باشند، اما به هرحال از سنسور های aps-c که در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد، کوچک تر هستند.
سایز این سنسورها یک چهارم سایز سنسور های فول فریم می باشد. محاسبه ی مقدار حقیقی فاصله ی کانونی در این سنسور ها بسیار ساده می باشد. آن قدر ساده که کافی است آن را دو برابر کنید. از آنجا که ضریب برش این سنسور 2 برابر است ، آن را در 2 ضرب کردیم .
این سنسور در ورژن 12?8 مگاپی لی دوربین کامپکت lumix lx100 محصول شرکت پاناسونیک، به کار گرفته شده است .
5-سنسور aps-c
سایز سنسور : 23?5 در 15?6 میلی متر
این سنسور در دوربین های dslr سطح متوسط( میان رده) و سطح مبتدی بسیار دیده می شود . البته امروزه در دوربین های کامپکت نیز این سنسور به کار گرفته می شود . این سنسور عملکرد خیره کننده ای در کیفیت ع و حجم فایل ها ایجاد می کند و علاوه بر این ، این سنسور ها با انواع لنز ها سازگار می باشد. (برای آشنایی مفصل تر با دوربین های dslr ، اینجا را کلیک کنید)

بهتر است بدانید همه ی سنسورهای aps-c سایز های ی انی ندارند و هم اندازه نیستند. تجربه نشان میدهد سنسورهای aps-c در دوربین های کانن تا حدودی کوچک تر از سنسور های مورد استفاده در دوربین های عکاسی نی و سونی می باشند. فاکتور کراپ سنسور های aps-c در دوربین های کانن 1?6 برابر است، درحالی که فاکتور کراپ آن ها در دوربین های برند نی و سونی 1?5 برابر است.

به طور کلی این نوع سنسورها محبوبیت بالایی دارند و شما را دعوت به لذت عکاسی ورزشی، حیات وحش و طبیعت می کنند و به همین دلیل بسیار پرفروش می باشند.
6-سنسور فول فریم
ایز سنسور: 36 در 24 میلی متر
این سنسورهای فول فریم در دوربین های سطح بالا و همه فن حریف استفاده می شود و بیشتر سازندگان محبوب و اسم و رسم دار در دوربین های پرچم دار خود این نوع سنسور ها را به کار میگیرند . دوربین های برند سونی a7r iii، برند کانن مدل 5d mark iv و نی مدل d850 مجهز به این سنسور هستند .

سایز بزرگ این سنسورها سبب می شود که نور بیشتری به سنسور برسد تا ع های تولید شده از کیفیت مطلوب تری برخوردار باشند . علاوه بر این به کمک این قابلیت سازندگان دوربین های عکاسی می توانند از رزولوشن ها و تعداد پی ل های متنوعی در دیوایس های خود استفاده کنند. در حال حاضر مدل های 12 ، 24 و 36 مگاپی لی از این سنسور وجود دارند.

این سنسور ها فاکتور برشی ندارند که بخواهیم ابعاد مختلفش را وصف کنیم چراکه ابعاد سنسورهای فول فریم تا حدودی شبیه به های نگاتیو 35 میلی متری است . اصطلاحا فاکتور برش در این مورد را معادل یک در نظر میگیریم .
منبع:
عکاسی

مشاهده متن کامل ...